Інформація
про роботу над методичною темою району
«Підвищення якості освіти шляхом забезпечення успішної соціалізації учнів та вихованців навчальних закладів району»
Актуальність теми
У час постійних змін, які відбуваються в суспільстві, проблема включення особистості в систему суспільних відносин, в цілісну структуру навчально-виховного процесу є досить вагомою.
Процес засвоєння особистісних якостей людиною на різних етапах її існування визначається поняттям „соціалізація”. Як і будь-який процес, соціалізація характеризується періодичністю та динамічністю протікання. А одним з головних періодів є процес навчання в школі.
Сьогодні основною метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, піднесення загального рівня культури; формування громадянина, здатного до свідомого суспільного вибору.
Сучасне розуміння соціалізації як процесу перетворення людини на особистість у результаті засвоєння нею суспільних норм та інтеграції в соціальні інститути давав Т. Парсонс. На його думку, витоком процесу соціалізації особистості є набуття нею самосвідомості та свідомості. Наслідком соціалізації є структурування сфери свідомості особистості під інформаційним впливом інституційованого соціального середовища.
Останнім часом фахівці прийшли до думки, що людина навчається і переучується усе своє життя. Такі вимоги сучасного суспільства. Цей процес і вважається соціалізацією.
Батьки виховують дітей на особистому прикладі, доповнюючи характеристику потрібної поведінки наочними чи словесними прикладами, прищеплюють дітям сімейні цінності, родинні традиції, а педагоги в свою чергу щедро діляться зі своїми підопічними знаннями, досвідом, формують витоки духовності на засадах культурної та історичної спадщини свого народу.
Спільною метою батьків і педагогів є формування громадянина з активною життєвою позицією, здатного в час постійних змін адаптуватися в суспільстві, реалізувати свої здібності, нахили і уподобання, бути конкурентоспроможною, мобільною та успішною особистістю.
Головною метою впровадження методичної теми є створення умов для успішної соціалізації вихованців закладів дошкільної освіти району, як головної запоруки їх успіху та реалізації в житті.
Завдання:
- формування соціальних якостей вихованців як умови реалізації в освітній сфері;
- організація взаємодії вихователя та вихованця як соціалізуючої умови розвитку особистості;
- опанування та застосування педагогами у навчально-виховному процесі соціально-педагогічних методів з метою повноцінної соціалізації дітей;
- застосування інноваційних методик, спрямованих на становлення і розвиток особистості, розкриття їх здібностей та нахилів;
- забезпечення позитивного мікроклімату в дитячому середовищі як складової успішної соціалізації особистості;
- забезпечення належного психологічного і соціального супроводу та вихованців.
Очікувані результати:
- підвищення професійної мобільності педагогів, розвитку та саморозвитку вихованців;
- реалізація творчого потенціалу учасників освітнього процесу;
- задоволення освітніх потреб дітей та їх батьків;
- підвищення позитивного соціально-психологічного мікроклімату в закладах освіти;
- підвищення якості освіти.
Принципи здійснення соціалізації:
- принцип системності, який передбачає вплив на особистість як мікро-, так і макросередовища, які тісно взаємодіють, взаємовпливають і взаємодетермінують одне одного;
- принцип діяльності,що обумовлює активну взаємодію особистості з іншими людьми, в яку індивід вступає в ході діяльності і спілкування, тобто наявний неперервний цілісний процес засвоєння особистістю об'єктивної дійсності завдяки включенню в діяльність;
- принцип двосторонньої взаємодії особистості і соціального середовища,взаємообумовленість процесу входження особистості в систему суспільних відносин і водночас відтворення цих відносин в системі сімейних, товариських, навчальних, виробничих та інших зв'язків;
- принцип особистої активності та вибірковостідозволяє розглянути людину не як пасивну ланку в процесі соціалізації, а як особистість, спроможну активно діяти і самостійно вибирати соціальні умови власного розвитку та формувати власне «Я», виходячи з власного бачення ідеалів і переконань.
Провідні напрями соціалізації особистості:
- особистісний напрям – це становлення особистості як соціальної істоти у сфері внутрішніх самовизначень і відносин “Я – Я”;
- міжособистісний напрям – це сфера становлення і розвитку знань, умінь і навичок особистості, які забезпечують їй можливості спілкування і спільної діяльності з іншим – відносини “Я – Ти”. За такого спілкування та взаємодії і починається як власне соціалізація, так і внутрішній розвиток особистості;
- соціально-груповий напрям - це сфера відносин “Я – Ми”, у межах якої молода особистість має оволодіти базовими передумовами майбутнього входження у множину різноманітних за характером і масштабністю соціальних груп. Це сімейно-побутові, гендерні та вікові відносини.
Саме ці напрями визначаються як головні, тобто такі, що є найважливішими, найсуттєвішими.
Висновки:
Соціалізація являє собою процес становлення особистості, поступове засвоєння нею вимог суспільства, придбання соціально значимих характеристик свідомості і поведінки, які регулюють її взаємини із суспільством.
Отже, соціалізація - акумулятивний процес, у ході якого накопичуються соціальні навички. Освіта забезпечує спадкоємність та відтворення соціального досвіду. Саме у сфері освіти людина засвоює необхідні для соціальної практики знання, цінності, формує навички соціальних відносин.
Процес соціалізації є історично обумовленим, у результаті нього формуються конкретно-історичні риси особистості, необхідні їй для життєдіяльності в конкретному суспільстві. Зміст, стадії, конкретні механізми соціалізації визначаються структурою цього суспільства і варіюють у різні історичні періоди.
І. Діагностико-теоретичний етап
Опанування теоретичних основ методичної теми
2016/2017 н.р.
Мета:
· комплексна діагностика особистісної готовності педагогічних працівників до інноваційної діяльності;
· опанування теоретичних основ теми;
· забезпечення теоретичної та психологічної готовності педагогів до впровадження проблемного питання;
· підготовка педагога до прогнозування педагогічної діяльності в інноваційному просторі;
· формування єдиного освітнього середовища для успішної адаптації учасників освітнього процесу.
Завдання:
· забезпечення педагогічних працівників методичною літературою, ознайомлення з концепцією проблемного питання;
· перевірка індивідуального сприйняття педагогами суті проблемного питання (тест, анкета);
· аналіз зібраної інформації;
· визначення термінів реалізації проблемного питання.
Результат:
· активне теоретичне опрацювання проблемного питання, поінформованість;
· розуміння концептуальних і процесуальних особливостей упровадження теми;
· окреслення мети й змісту опрацювання теми.
Зміст, форми, методи роботи з педагогічними працівниками
Зміст роботи | Результати, напрацювання |
Діагностика готовності педагогів до інноваційної діяльності | Анкетування педагогів «Готовність педагога до інновацій», вересень 2016; Тестування педагогів «Що ми знаємо про інновації», квітень 2017 |
Теоретична та психологічна готовність педагогів до впровадження проблемного питання | Творча гра «Творчий потенціал педагога – важливий чинник впровадження інноваційних технологій в освітній процес», березень 2017; Анкетування педагогів «Творчий розвиток педагогів», жовтень 2016 |
Формування у ЗДО освітнього середовища | Розробка методичних рекомендацій «Створюємо умови для розвитку» Розробка алгоритму впровадження методичної теми, листопад 2016 |
Методичне забезпечення | Оформлення виставки «Сучасне розвивальне середовище в ЗДО», січень 2017 |
ІІ. Адаптаційно-корекційний етап
Уходження в тему
2017/2018 н.р.
Мета:
· формування досвіду творчої діяльності педагогів під час реалізації науково-методичної теми;
· конструктивне опрацювання змістового, процесуального, діагностичного компонентів освітньої моделі;
· формування особистісно пристосованого змісту нововведення з огляду на власний досвід та науково-методичне забезпечення.
Завдання:
· забезпечення доступу до змісту, форм і методів науково-методичного підходу, умов відтворення шляхів реалізації теми;
· відтворення досвіду сформованої фахової діяльності та засвоєння досвіду діяльності в нових умовах;
· осмислення очікуваних результатів (розробка критеріїв і показників).
Результат:
· поява первинної конструктивної моделі реалізації проблемного питання в освітній практиці;
· набуття педпрацівниками уміння організовувати свою самостійну роботу: добір інформації, її критичне осмислення, застосування в певних ситуаціях;
· формування бажаної інноваційної ініціативи.
Зміст, форми, методи роботи з педагогічними працівниками
Зміст роботи | Результати, напрацювання |
Шляхи реалізації теми | Розробка алгоритму впровадження методичної теми, критеріїв, робота з річним планом тощо |
Формування досвіду творчої діяльності педагогів | Робота творчої групи закладу «Успішна соціалізація вихованців закладу – запорука підвищення якості освіти»; Педрада «Інтерактивні технології як розвиток творчого потенціалу педагогів», 31.05.2018; Семінари «Сучасні аспекти морального виховання», жовтень 2017, «У світі гри і фантазії», квітень 2018; Консультації для педагогів закладу «Актуальні засоби забезпечення дітей дошкільного віку якісною освітою», вересень 2017, «Громадянська освіта в ДНЗ»січень 2018; День малюка, жовтень 2017 |
ІІІ. Формувальний етап
Набуття власного досвіду
Реалізація теми
2018/2019 н.р., 2019/2020 н.р.
Мета:
· аналітична діяльність закладу дошкільної освіти з теми;
· апробація освітньої моделі в педагогічній діяльності;
· розробка й апробація системи соціально-психологічної підготовки педпрацівників до педагогічної діяльності в інноваційних умовах.
Завдання:
· упровадження у практичну діяльність педпрацівників інноваційних технологій, форм та методів навчання;
· упровадження освітньої моделі;
· оцінювання ефективності розробленої моделі, корекція.
Результат:
підвищення професійної компетентності педагогічних працівників в ході реалізації теми.
Зміст, форми, методи роботи з педагогічними працівниками:
Зміст роботи | 2018/2019 | 2019/2020 |
Упровадження у практичну діяльність педагогічних працівників інноваційних технологій, форм та методів навчання | · Піскунову Любов Вікторівну І місце «Калейдоскоп педагогічних знахідок», · «Екологічне виховання дітей дошкільного віку», · конкурс «Краща доріжка здоров’я», · Робота з батьками «Здорова дитина-здорова родина» · Проведення батьківських зборів з впровадженням сучасних технологій · Тематичні конкурси «Наші вернісажі» (роботи батьків та дітей нетрадиційними методиками) · Конкурс «Город на підвіконні» · Фестиваль «День вишиванки» · Проект «Кулінарний майстер клас для дітей» · Конкурс «У кожній казці – мудрості перлина» (створення книжечки власними руками діти з батьками) | · Конкурс «Розвивальне середовище відповідному віку» · Освітній проект «Інноваційна діяльність у закладі освіти» · Освітній проект «Робота з батьками в сучасному світі різних викликів» · Роль родини в розвитку мовлення дитини · Роль сім’ї в формуванні особистості дитини · Тематичні конкурси: «Наші вернісажі» «Мій домашній улюблениць» · Тематичні виставки протяго року · «Конкурс «Театральна діяльність в закладах освіти» |
Упровадження освітньої моделі | «Педагогічний меседж» - логіко-математичний розвиток (Абєлєнцева ОВ.) - морально-патріотичне виховання (Сєрих С.В.) - фізичний розвиток (Демчук М.В.) - «Здорова дитина – здорова родина» - набуття дітьми навичок займатися спортом під час прогулянок; висвітлення на сайті ДНЗ результатів конкурсу «На кращу доріжку здоров’я» - тематичні конкурси: «Наші вернісажі», «Осінні мелодії», «Новий рік та Різдво», «Весняні мелодії», «Непотрібна аптека, коли навкруги небезпека», «День Землі», «Захистимо дітей» висвітлення на сайті ДНЗ; - Конкурс «Город на підвіконні», виявлення педагогічно доцільних та ефективних ігрових та навчальних прийомів природно-екологічного виховання дітей дошкільного віку, популяризації та пропаганди інноваційної діяльності з дошкільнятами, висвітлення на сайті ДНЗ - Фестиваль «День вишиванки» висвітлення на сайті ДНЗ | · Педагогічний меседж · Заняття з математики «Розвиток логіко-математичних здібностей дошкільників засобами інноваційних технології» група №10 · -Монотипія (друкування опалим листям) група №8 · Заняття на футболах група №4 · «Тімбілдінг» конструювання нестандартним методом у групі №7 · Тиждень інновацій «Нові ідеї у практику роботи» · Педагогічне асорті по обміну досвідом «А я роблю це так…» · Тематичні конкурси : «Наші вернісажі», «Осінні мелодії», «новій рік.Рздво», «Весняні мелодії», «Захистимо дітей» · Конкурс «Пожежна безпека» колективні перегляди, висвітлення на сайті закладу |
Вивчення ефективності розробленої моделі, корекція. | Перспективний план роботи на наступний навчальний рік. Підключення до проектної діяльності молодих спеціалістів. Звіт творчої групи «Проектна діяльність в ДНЗ. Технології проектної діяльності в ДНЗ» Монторинг результативності роботи, звіти педагогів на пед. раді | · Моніторинги результативності роботи, звіти педагогів на педраді |
IV. Підсумковий етап
Дослідження результатів
Узагальнення досвіду
2020/2021 н.р.
Мета:
· накопичення та систематизація даних щодо впровадження питання;
· розробка остаточних варіантів навчально-методичного забезпечення з теми;
· підбиття та оприлюднення загальних підсумків реалізації теми, підготовка публікацій із питання.
Завдання:
· відпрацювання наявної моделі;
· удосконалення фахового рівня в межах моделі;
· вивчення результативності та ефективності впровадження теми в педагогічну практику через методичні форми;
· моніторинг результатів упровадження моделі.
Результат:
· кількісний і якісний аудит систематизованої інформації про результати впровадження проблемного питання;
· створення оптимальної ідеї педагогічного досвіду;
· здатність продукувати власний ефективний педагогічний досвід;
· висока мотивація до неперервної освіти.
Зміст, форми, методи роботи з педагогічними працівниками
1. Майстер-класи.
2. Фестиваль відкритих занять.
3. Заняття Школи ефективного педагогічного досвіду.
4. Методичний аукціон педагогічних ідей.
5. Узагальнення ефективного педагогічного досвіду.
6. Підсумкова конференція.